I en Norrlandskommun kämpade en elev med att klara sina studier i SFI och Vård och Omsorg. Trots olika anpassningar och stödinsatser hade hon svårt att nå de förväntade resultaten, och risken att bli avskriven var överhängande. BIU blev ett avgörande stöd i hennes resa mot förbättring.

Eleven upplevde stor frustration när hon inte förstod allt som stod på svenska. Varje uppgift blev en kamp mot tiden och språket. Hon tillbringade ofta 30-40 minuter med att försöka förstå instruktionerna, bara för att känna sig överväldigad och frustrerad. Denna återkommande känsla av misslyckande ledde till att hon började tappa motivationen och tvivla på sina förmågor. Negativa tankar om att vara ”dum” och ”misslyckad” tog över, vilket påverkade hennes självförtroende och studieresultat.

BIU trädde in med individuella samtal där eleven fick stöd på sitt modersmål av en samhällskommunikatör. Genom dessa samtal och en kurs i studieteknik, började hon förstå sina utmaningar bättre. Hon lärde sig hantera stress och ångest, och insåg vikten av att bygga upp självförtroendet. Med hjälp av tekniker som andningsövningar och dagboksskrivande, började hon ta kontroll över sin situation.

Under processen visade eleven en otrolig vilja att förbättra sig. Trots initiala svårigheter, arbetade hon hårt med hemuppgifter och deltog aktivt i samtalen. Denna beslutsamhet ledde till märkbara förbättringar i både motivation och studieresultat.

Vid slutet av insatsen, hade hennes engagemang i undervisningen ökat avsevärt. Hon kunde nu delta mer aktivt i klassrummet, uttryckte sig bättre på svenska och upplevde mindre stress. Hennes förmåga att hantera sina studier förbättrades, och hon kände en nyfunnen trygghet och glädje i sin utbildning.

BIU:s stöd blev en vändpunkt i hennes liv. Genom att möta utmaningarna med rätt verktyg och stöd, kunde hon inte bara fortsätta sina studier utan också bygga en starkare grund för framtiden i Sverige. Denna resa blev ett bevis på kraften i rätt stöd och individens egen vilja att lyckas.